Random Post

Tuesday 8 February 2011

Tips 5 Perkara yang dilarang ketika perundingan perniagaan

Kepada pembaca JariPlastik yang Labi-Labi sayangi,

Tujuan Labi-Labi menulis entry kali ini bukan kerana Labi-Labi nak pergi meninggalkan kamu semua, tetapi Labi-Labi mahu berikan info yang terbaik daripada Encik Shahabudeen Jalil melalui blog beliau yang banyak memberi inspirasi kepada Labi-Labi khususnya dalam selok belok perniagaan dan keusahawanan ini.

Ok, tanpa bercakap lebih lanjut tips dibawah yang Labi-Labi bawakan ini adalah daripada blog Encik Shabudeen Jalil sendiri

Sebagai usahawan, kita akan berjumpa pelbagai jenis orang atau klien yang akan menilai kita melalui kaedah kita berunding. Mereka mungkin tidak mengenali anda sebelum ini, tetapi mereka menilai anda dengan setiap gerak-geri dan percakapan anda.

Disini saya sediakan 5 perkara terlarang untuk membuat perundingan perniagaan.

1. Elakkan perkataan “diantara ini dan itu”

Kita sering selesa menggunakan perkataan “diantara” dalam pembualan harian kerana kita merasa kita memberikan rundingan yang fleksibel.
Contohnya seperti berkata:
“harganya antara RM 2000-2500″
“kerja ini boleh disiapkan diantara 3-4 minggu”
Tetapi kesannya sangat berbeza, klien anda akan merasakan anda tidak yakin atau kurang pasti dengan perniagaan anda. Otak mereka akan menafsirkan ini sebagai satu ketidakyakinan.
Ini sama seperti kita. Kita lebih selesa dengan peniaga yang memberi jawapan tepat 5 minggu berbanding jawapan 3-4 minggu.
Anda akan dapat melihat perbezaannya apabila memberi jawapan yang berkeyakinan berbanding jawapan yang mempunyai perkataan “diantara”.

2. Jangan  guna ayat “Saya sangat-sangat bersetuju dengan rundingan ini”

Dalam sebarang rundingan, jangan tunjukan bahawa anda telah berpuas hati dengan harga atau tawaran yang ditawarkan. Ini akan memberi kesan kepada pembeli bahawa anda telah membuat jualan yang sangat menguntungkan.
Anda mungkin pernah hadapi situasi sebegini:
Anda: Apek, ini kasut berapa harga ?
Apek : Itu saya kasi saya you RM 300 la.. harga untuk you saja.
Anda : Ayo.. mahal sangat la.. bagi la murah sikit.
Apek : Brapa you mau ?Anda : RM 200 boleh ?
Apek : OK OK .. amik RM 200.
Anda : (aik ??? kenapa senang sangat)
Apek.. murah lagi boleh?
Apek : You mau kena tumbuk ka ?
Jadi walaupun anda sudah mencapai target anda, tenang dan tawarkan perkhidmatan tambahan kepada pelanggan anda.





3. Elakkan Ayat “Cuba tuan tawarkan saya sesuatu”

Mengikut sebuah kajian, keputusan rundingan biasanya berpihak kepada pihak yang menawarkan harga dahulu.
Maksudnya, dalam apa-apa rundingan, pastikan bukan klien anda yang menetapkan harga perundingan terlebih dahulu. Anda perlu lontarkan tawaran anda terlebih dahulu sebelum meneruskan perundingan.
Anda lebih mengetahui mengenai kos dan keuntungan. Klien anda mungkin tidak ada idea langsung mengenai harga ini.
Mengikut satu lagi kajian yang dinyatakan dalam buku Neotiation oleh Adam D. Galinsky, “Dalam kajian kami, kami mendapati bahawa keputusan akhir sesebuah rundingan bergantung kepada samada penjual atau pembeli membuat tawaran yang pertama.
Secara spesifik, apabila penjual membuat tawaran pertama, harga akhir didapati lebih tinggi berbanding dengan apabila pembeli membuat tawaran pertama.

4. Ayat “Sayalah pembuat keputusan sepenuhnya”

Walaupun perniagaan anda hanya dimiliki oleh anda seorang. Pastikan anda tidak sekali-kali menyebut sebegini.
Klien yang bijak biasanya akan bertanya, siapakah yang membuat keputusan dalam syarikat ini. Anda seharusnya menjawab “saya dan rakan perniagaan saya”.
Jika pelanggan memang tahu anda adalah CEO syarikat ini. Anda mungkin perlu menjawab “Saya perlu bertanya pengurus yang in charge di bahagian ini”.
Anda tidak seharusnya menunjukan bahawa anda adalah pembuat keputusan. Kadang-kadang dalam keadaan tidak mengizinkan, anda mungkin akan membuat keputusan berdasarkan perasaan.
Contohnya jika ada seorang gadis sangat cantik meminta harga yang rendah. Anda mungkin tertawan dan memberikan harga itu. Ini adalah salah.
Sepatutnya, anda berkata “saya tidak boleh menawarkan harga ini, kerana syarikat kami telah menetapkan harga paling rendah adalah ini”

5. Jangan sekali-kali mencarut

Perunding yang hebat, tidak akan mengambil kisah sebarang kritikan kepada perniagaannya. Perniagaan bukan diri anda, jadi anda tidak perlu marah jika perniagaan anda dikritik orang.
Perniagaan adalah seperti bayi kita, tetapi kritikan seperti ini perlu ditangkis dengan baik dan bukan dengan perasaaan marah. Kesalahan seperti ini sering dilakukan oleh usahawan.
Contohnya, keadaan yang biasa saya hadapi.

Klien : Tuan yang anjurkan kursus usahawan import barang dari China ???

SJ : Ya tuan

Klien : Tapi saya tengok barang-barang dari China ini berkualiti rendah. Cepat rosak. Diorang pun banyak menipu.

SJ : Betul tu tuan. Itulah yang saya cuba didik kepada usahawan melalui kursus ini. Di China, terdapat barangan yang berkualiti tinggi dan barangan yang berkualiti rendah. Jika tidak, tidak mungkin syarikat-syarikat besar seperti Adidas, Nike, Puma pun menghasilkan produk di sana.Tentu mereka tahu caranya. Oleh itu, usahawan yang tertipu di China adalah usahawan yang tidak tahu kaedah betul memborong. Jika mereka tahu, kebarangkalian untuk ditipu adalah sangat rendah. Malah terdapat ramai pemborong China yang sangat bagus.

Sekian, posting kali ini agak panjang.. minta maaf.

No comments:

Post a Comment